top of page
  • אסף שפירא

הרחבות לפרק 16א': ניתוח רשתות ארגוניות - Organizational Network Analysis

עודכן: 14 בספט׳ 2022

מנהלים לא מנהלים אנשים! מנהלים מנהלים את הקשרים בין האנשים! מה ההבדל בין ארגון שפועל באופן דמוקרטי, לאותו ארגון שפועל באופן דיקטטורי? האנשים הם אותם אנשים! הקשרים - זה מה שעושה את ההבדל. פנחס (פיני) יחזקאלי

מה מתרחש (: אני אסף שפירא וזה נטפריקס – הפודקאסט העברי הראשון למדע הרשתות.

פיני יחזקאלי, שעוסק כבר זמן רב בניתוח רשתות ארגוניות או Organizational Network Analysis (ONA), ירחיב את אופקינו בכל הקשור להבנה טובה יותר של ארגונים. בפודקאסט נגענו כבר פה ושם ב-ONA ולא סתם. ארגונים הם בהכרח רשתות וכולנו מכירים ארגונים, ולכן זו דרך מאד אינטואיטיבית להבין דרכה דוגמאות מתחום מדע הרשתות. אהה... ארגונים – אי אפשר איתם ואי אפשר בלעדיהם. בזכותם המין האנושי התפתח מעבר לכל היצורים האחרים בכדור הארץ. ארגון הוא אחד משבעת פלאי תבל אבל... ב-50 גוונים של אפור. אז מה עומד מאחורי ההצלחה של הקונספט הארגוני? אז כמו שאומרים בכדורסל: "רק רשת".


 

אז קצת רקע:

בשנות העשרים של המאה הקודמת, על רקע השפל הכלכלי בארה"ב באותה תקופה, נעשתה סדרה של מחקרים אקדמאיים על העובדים בחברת הות'ורן באילינוי לטובת העלאת התפוקה בפס הייצור.

מכיוון שזו אולי הפעם הראשונה שהאקדמיה נחלצה לטובת מטרה שכזו, סדרת המחקרים ספגה לאורך השנים הרבה ביקורת, מן הסתם מוצדקת, על כשלים מתודולוגיים חמורים שנעשו ע"י החוקרים. הסיפור של הות'ורן הוא מרתק, אבל נצטרך להשאיר את הכפפה הזו על הרצפה לפודקאסט בנושא ייעוץ ארגוני שירים אותה ואם שואלים, אז כן, אשמח להתראיין לפרק בנושא.

אבל בסופו של יום, ועד כמה שזה נשמע לנו אולי קצת מביך, המחקרים האחרונים בסדרה נחשבו אז פורצי דרך בגלל המסקנה הבאה: עובדים במפעל אינם "המשך של המכונה בדרכים אחרות" אלא יצורים עם רצונות משלהם, שלמרבה הפלא, לאו דווקא חופפים עם זה של ההנהלה. ולצד כל הביקורת, נראה לי שיש תובנה משמעותית שהמחקר הזה הביא שעד היום אנחנו לא תמיד ערים לה והיא התגלית המופלאה הבאה:

יש עץ מבנה של ארגון ויש את מה שבאמת קורה בארגון. וזה לא אותו דבר.

מתחת לעץ מבנה ההיררכי שמופיע בברושור, ישנה רשת אנושית שפועלת לפי חוקים אחרים - חוקי הרשת.

כיצד לפענח חוקים אלו הוא הנושא של הראיון הבא.

במהלך הראיון איתו, פיני יסביר לנו מהו ONA וגם איפה הוא קצת שונה מ-SNA או Social Network Analysis שכולנו למדנו לאהוב. אבל הכי חשוב, יביא דוגמאות מהחיים לאיך להשתמש במתודה הזו בדרכו הצבעונית והמיוחדת.

במהלך הראיון, ראיתי שפיני הביא איתו כל כך הרבה תובנות ודוגמאות שכבר השלמתי עם זה שמדובר בפרק כפול. החלק שריתק אותי בעיקר זה כיצד ONA עוזר להתגבר על הטיות בדאטה שנובעות מאפליה של נשים ומיעוטים. בחלק השני נשלים את הראיון, בדגש על קהילות ידע, אבל גם נוסיף הבהרות לגבי חלק מהמושגים שעלו בו ונגלה ש-ONA, כפי שהוא נעשה כיום, סובל ממחסור בכלים ושיטות שמדע הרשתות פיתח לאורך השנים, בדגש על יכולות בעולם הביגדאטה. לכן נדגים כיצד אפשר לשלב אותם בניתוח הרשתי ומה נרוויח מכך.

נהניתם, ורוצים לשתף? סבלתם ולא רוצים לסבול לבד?

שתפו ו/או כיתבו Review באתר הפודקסטים של ישראל ו/או דרגו את הפודקאסט בספוטיפיי או באפל-פודקאסטס ו/או כיתבו ביקורת. ניתן לדרג גם בפודקאסט-אדיקט (בטאב של ה-reviews). מותר ומומלץ להעלות פוסט ולתייג את נטפריקס בפייסבוק/טוויטר/אינסטגרם או לינקדאין ושוב, פוסטים יצירתיים במיוחד יושמעו בפרקים הבאים.


נתראה בפרק הבא של נטפריקס (:

122 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page