top of page
  • אסף שפירא

הרחבות לפרק 14: ניסויים ורשתות - מאחורי הקלעים של פייסבוק

עודכן: 31 באוג׳ 2022

מה מתרחש (:

אני אסף שפירא וזה נטפריקס – הפודקאסט העברי הראשון למדע הרשתות.

מכיוון שמדובר בראיון, העליתי לכאן את ראשי הפרקים:

בהרבה מהפרקים של הפודקאסט ושל הדף של הפודקאסט בפייסבוק עולים 2 שמות: פייסבוק ודרור גולדין, המכונה גם גולדין (Guldin). כל מי ששולט ב-link prediction ברשת היה מעריך שזה רק ענין של זמן עד שנסגור את טריאדת הקשרים הזו. אז הפעם אירחנו את גולדין שעובד בפייסבוק, בצוות שאחראי על מאות מיליוני משתמשים ורק לפני שאמשיך אז גילוי נאות: אני משתמש לא מעט בפייסבוק בשביל להטריל אתרים שעוסקים ברשתות ופודקאסטים, אבל גם לצורך חיי חברה. גולדין הציע כנושא מאמר שעוסק בניהול ניסויים ברשת ונקרא: Network experimentation at scale

ומכיוון שהנושא הוא ניסוי, אז החלטנו לבצע ניסוי משלנו, מעין מחווה מדעית לפודקאסט "מה יש בזה?" של קובי ואלעד. למי שלא מכיר, הקונספט של "מה יש בזה" הוא שבכל פרק קובי מביא סיפור שנשמע מופרך בהיסטוריה אבל קרה במציאות, ואלעד לא מכיר את הסיפור ושומע אותו יחד עם הצופים בפעם הראשונה.

אז אני לא קראתי את המאמר לפני הפרק ומכיוון שהנושא שגולדין הביא נשמע לי קצת מופרך – מה הקשר בין ניסויים ורשתות – החלטנו לצאת ולבדוק. האם באמת מופרך? על הדרך, שמענו כמה סקופים על נושאים שמעסיקים את פייסבוק ומתודולוגיות שנעשה בהן שם שימוש.

אני רק ממליץ מאד לשמוע או לקרוא את פרק 5 של נטפריקס בנושא קהילות ברשת לפני השיחה כי יעלו שם מושגים ואלגוריתמים עליהם דיברנו שם.

אז מה גולדין סיפר לנו, בגדול: גולדין עובד בצוות העוסק בפייסבוק-לייט, שזו גרסא של פייסבוק שייעודה הוא שירות למדינות עולם שלישי עם אינטרנט ברוחב פס קטן, והיא משמשת מאות מיליוני משתמשים.


האתגר של הרשת בעולם הניסויים הוא כפול: הראשון הוא למצוא 2 קבוצות לצרכי השוואה, עליהן נעשה את הניסוי, ולדאוג שהן יהיו מספיק דומות אחת לשניה. והשני, הוא לוודא שהקבוצות לא משפיעות אחת על השניה, כדי לבודד משתנים, כלומר, שההשפעה ברשת של הפיצ'ר לא תזלוג מקבוצה אחת לשניה.


אז גולדין סיפר לנו שכדי לאתר את הקבוצות הרלוונטיות נעשה שימוש באלגוריתם לובאין, שהוא אלגוריתם שדיברנו עליו בהרחבה בפרק 5, שמאפשר חלוקה לקהילות של רשת בעולם הביג דאטה. בעזרת תוצרי הלובאין, ניתן לבחור קהילות שלא נוגעות זו בזו בגרף ולחלק אותן לשתי קבוצות לפי דימיון בינהן. לרוב הדימיון הוא פשוט הגודל שלהן, אבל המאמר מציע רעיון שמאפשר להשוות גם בין קהילות בגדלים שונים.

בנוסף, וזה לדעתי הקטע הכי מעניין, המאמר מציג שיטה למדוד את השפעת הרשת: זאת ניתן להשיג על ידי ביצוע הניסוי פעמיים, פעם אחת בדרך הקלאסית של בחירת משתמשים אקראית, ללא קשר לרשת, ופעם שניה ע"י שימוש בחלוקה לקהילות, כך ניתן להשוות בין השינויים שקורים בקבוצות עם ובלי השפעות הרשת וכך בעצם לכמת, לפי הדלתא, את השפעת הרשת בניסוי. רק התראה לקוראי המאמר: השרטוט שמופיע בו (להלן) אינו מתאר את התהליך המלא: בשרטוט ניתן לראות שני תהליכים מקבילים: תהליך של ניסוי ברמת הצומת ותהליך ברמת הקלאסטר, אבל לא רואים את תהליך ההשוואה ביניהם, כלומר, לא מראים בשרטוט תהליך זהה על אותו דאטהסט, אלא על שני קלאסטרים שונים. להבנתי, זו לא היתה כוונת המשורר.


אז עכשיו לכמה עדכונים:

ביולי 2021 ייתקיים בוושינגטון הכנס השנתי בנושא מדע הרשתות ו-SNA.

2 דברים מיוחדים בכנס השנה: הראשון, הוא שמדובר באיחוד של שתי הליגות במשקל כבד בתחום: International Network for Social Network Analysis) INSNA) שעוסקת יותר בצד החברתי של עולם הרשת ו- Network Science Society) NetSci) שמגיעה למדע הרשתות מהתחום של מדעים מדוייקים (פיסיקה וכד'). הכנס יכלול כ-650 הרצאות קצרות על מגוון רחב של נושאים בתחום, כלומר, יש פה קצת לכל אחד. הדבר השני, הוא שמארגני הכנס הציעו לעשות שת"פ עם נטפריקס סביב הכנס, כך שאולי נזכה לפרק מיוחד, בסגנון גיא פינס, שיביא מהשטיח האדום את החידושים שעלו בכנס, מה כל סלב לבש ולמה חוקרי הרשתות ברבאשי וקלוזט לא היו מוכנים להצטלם ביחד. אז הכנס במלון הייאט למי שרוצה לתפוס מקום מוקדם בשביל סלפי עם חוקרים מובילים בתחום,

רוצות/רוצים לסייע להפיץ את בשורת מדע הרשתות בארץ ובעולם? דרגו את הפודקאסט בספוטיפיי או באפל-פודקאסטס ו/או כיתבו ביקורת. ניתן לדרג גם בפודקאסט-אדיקט (בטאב של ה-reviews). מותר ומומלץ להעלות פוסט ולתייג את נטפריקס בפייסבוק/טוויטר/אינסטגרם או לינקדאין ושוב, פוסטים יצירתיים במיוחד יושמעו בפרקים הבאים.

מאד מוערך, תודה רבה! עדכון נוסף הוא לגבי להקת קומפייל!

הם סופסופ מוציאים אלבום אחרי שהבינו שקורונה זה לא תירוץ, ותאריך היעד הפלינדרומי הוא ה12 לפברואר, עשרה ימים לפני היומולדת של נטפריקס! קישור לטיזר בתצורת קוד שמנגן את הפתיח של השיר החדש שלהם מופיע לראשונה כאן. או לקליפ. אז תודה לקומפייל ונתראה בפרק הבא של נטפריקס!




58 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page